2010-05-01

Kd i moské i Eskilstuna

På sin blogg berättar Marie-Louise Forslund Mustaniemi om sitt besök i Sabirinmoskén i Eskilstuna.
"Under samtalets gång insåg jag; vi kristdemokrater har ett gemensamt problem med Sveriges muslimer, nämligen alla dessa fördomar som finns både om oss och om muslimer i allmänhet. Vi är ett öppet parti för alla och muslimer är precis som vanliga människor, bara det att de har islam som sin tro!"
"Jag inser; vi som parti har allt att vinna och inget att förlora. Vi har fler frågor som förenar oss än skiljer oss åt. Vår värdegrund och familjens betydelse för ett tryggt och mänskligt samhälle är bara en av dessa frågor."

Moskén har också skildrats i tidningen Dagen 13.4 under rubiken "Klotter och krossade fönster vardag för moskén i Eskilstuna"
Det är inte bara i Göteborg som moskébyggnader stött på motstånd. Under kort tid har Sabirinmoskén i Eskilstuna utsatts för flera attentat.
- Klart man är orolig och frågar sig vad nästa steg är. Är det en bomb? säger Servat Barzangi.
Dagen träffar den muslimska föreningens ordförande bara dygnet efter att grishuvudet klottrats på moskén. Inga bilder är tagna och medlemmar har redan sanerat.

Till en vanlig fredagsbön kommer runt 60 personer. Är det röd dag fylls samlingssalen med 150 män. Kvinnorna - betydligt färre - sitter i egen avskild del bakom ett skynke.
Totalt räknar sig 1200 personer som delaktiga i Sabirinmoskén.
Servat Barzangi kom från irakiska Kurdistan för drygt 20 år sedan. Han längtar efter att islam ska bli en naturlig del av det svenska samhället. Men resan dit är inte självklar.
- Tyvärr finns det mycket okunskap och fördomar i samhället. Man förstår inte, eller ignorerar, det andliga behovet som finns hos en praktiserande muslim. Mediernas bild av vår religion är oftast väldigt negativ. Man känner sig osäker - hotad av det okända, säger Barzangi.

För honom är det helt irrelevant att bedriva någon slags "evangelisation" mot kristna. Flera gånger under samtalet betonar han att kristendom och judendom är religioner från Gud och att han har respekt för den tron.
- Du vet, religionen handlar om dig och din övertygelse. Som muslim tror jag på kristendomen också. Om någon vill konvertera till islam så är det upp till den. Man förlorar inte sin kristna tro för det. Men det är helt upp till en själv.

Sabirinmoskén ryms på gatuplan i ett vanligt hyreshus. Inget exteriört avslöjar att det är en moské. "Att hålla låg profil" har varit en medveten strategi. De första attentaten tystades ner.
- Det kan locka fler att komma hit och hålla på. Men egentligen, religionsfriheten är ju något som alla ska ha i ett demokratiskt system.

Servat Barzangi är trött på att behöva gömma sin moské. Planer finns på att bygga en traditionell byggnad "med kupol och minaret" även om det inte är den som är det viktiga.
- Tron är inte något som hänger ihop med en lokal. Det är en livsstil som påverkar allt.
Just nu riktas arbetet mot att nya moskén ska stå klar 2012. Då väntar nästa fråga: böneutrop.

Då Muhammed lät skriva ner sin uppenbarelser på 600-talet fanns både judar och kristna på arabiska halvön. Båda religionerna anses ha påverkat honom i hans kamp mot de arabiska stamfolkens fetischism och månggudatro. Koranen har också särskilda föreskrifter som gäller dessa "bokens folk"  Det har också förekommit inviter till samarbete med kristna kretsar från muslimskt håll, där man har svårt att förstå graden av sekularisering i det svenska samhället.







Inga kommentarer: