(Gunnar Iselau, f.d.undervisningsråd vid Skolverket)
I oberoende granskningar (Skolverket, Skolinspektionen och Riksrevisionsverket) visar det sig att huvudmännen inte fungerar som tänkt, trots att tillfälliga statliga bidrag tillförts i omgångar under 20 års tid. Bollen ligger nu hos kommunalråden. Varför styr inte kommunen sin skola?
Befogenheten finns på högsta politiska nivå, medan ansvaret har gått ner på nämndnivå, och ner till rektorer och lärare.
Kommunledningen måste hålla sig informerad och ta ansvar för att organisationen fungerar på varje nivå, "från huvudman till klassrum - och tillbaka". Huvudfrågan måste vara: "Varför når vi inte de grundläggande målen?''
Lärsituationen måste utgå från elevens beskrivning av den egna situationen och undervisningens kvalitet, d,v,s, ge underlag för huvudmannens bedömning! Länken går via skolnämnden - förvaltningschefen - rektorn - klassrummet, rektorn - klassrummet men KF har det yttersta ansvaret!
Effektivare användning av skolans resurser måste på sikt leda till förbättring av skolans resultat!
3 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar