2015-02-20

Skolbarns hjärnor - inte mogna för stort eget ansvar!

Nötning, flit och träning lämplig studieteknik (Martin Ingvar, "Hjärnkoll på skolan")- repetition är den breda vägen till kunskaper. Lärarledda lektioner har här viktig roll.

"Eget arbete" har länge varit tongivande. "Progressi har delvis förvanskats och har missbrukats för att avskaffa lärarens tradtioella roll. Ansvaret har i alltför hög grad lagts på den enskilde eleven. arn har inte kognitivt eller emotionellt motvi för att ta stort eget ansvar förrän långt uppn i ungdomsåren.

Normer och förväntningar, sälvdsciplin och studietekniker erbjöds av den traditionella undervisningen. "Progressiv pedagogik"(Lev Vygotskij) innebär större betoning på elevcentrerade arbetsmetoder. Självundervisningen har också ökat markant, från 26% på 80-talet till det dubbla på 90-talet. (Skolinspektionen kritiserar  dock om inte eleverna får större ansvar för egen inlärning!).

Enligt Hattie är traditionell undervisning mer än 3 ggr så effektiv som "kontruktivistiska ideer".
(I Kanada har en konstruktivistisk modell med mycket eget arbete gett en kraftig kunskapsförsämring. Enligt TIMSS: lägre resultat, sämre  prestationer, ökad ångest, hyperaktivitet, nedstämdhet, antisociala beteenden.

No-excuse-modellen har dessutom gett bättre resultat bland sämre bemedlade och etniska minoriteter.

Inga kommentarer: