SKL har i sin bevakning av transporter och infrastruktur redovisat synpunkter på det nya Trafikverket som startar sin verksamhet den 1 april 2010 . Trafikverkets organisation och placering i regioner framgår av regeringens hemsida.
SKL:s har också avgivit yttrande om utredningen av höghastighetsbanor. Man ansluter sig helhjärtat ,med hänvisning till de möjligheter denna långsiktiga investering skulle öppna ,inte minst genom att förbättra lokalt och regionalt utnyttjande av dagens stambanor. SKL kritiserar däremot föreslagen omfattning av delfinansiering via kommunerna. Behovet av kompletterande resecentra för optimal kombination av olika trafikslag kommer i sig att kräva stora kommunala satsningar.
Erfarenhetsmässigt bör man kanske ur kommunal synpunkt peka på att satsningar på förbättrad nationell trafikstruktur mellan de tre heta storstadsregionerna tenderar att senarelägga eller omintetgöra regionala satsningar. Risken finns att ytterligare förseningar av regionalt förbättrade trafiknät kommer att bidra till ännu snabbare urholkning av mellanbygderna.
4 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar