Så här på gränsen till det nya året är det tid för eftertanke och för drömmar. Drömmen om en fritt flödande information och upplysning som bryter barriärer och fördomar, skapar en ny upplysningstid och motverkar fundamentalism i alla dess skepnader. Mobilbilderna från Teheran som en brutal regim inte kan stoppa, sms och bloggar där åsikter bryts, möjligheterna för individen att komma till tals, i allt detta cybersurr krävs instrument för urval och bedömning, en roll som boken idag kan fylla med sin redovisning av källmaterial. Kommer e-boken att kunna fylla samma funktion? Bonniers presenterar ett koncept av e-boken och läsplattan som kommenteras på bloggen Kulturekonomi.
Inför det nya året har föreningen Vetenskap och folkbildning (VoF) publicerat årets folkbildare, Staffan Ulfstrand, professor em. i ekologisk zoologi med åtskilliga böcker bakom sig, nu sist Darwins idé: den bästa idé som någon någonsin haft och hur den fungerar idag.
Till Årets förvillare 2009 utsåg VoF läkaren Annika Dahlqvist, som på grund av det genomslag som pressen gett hennes skriverier kring kost och svininfluensa fått ett vetenskapligt ogrundat inflytande på folkopinionen. Det har franförts att priset kanske hellre borde ha gått till de journalister som stort slagit upp skräckrubiker kring både svininfluens och vaccinering.
En annan rörelse som kunde förtjäna "förvillarpriset" angriper systematiskt Darwin och evolutionsläran som man anser strider mot Bibelns skapelseberättelse. Stora delar av den amerikanska kristna västern förnekar evolutionsläran. Också i svenska kristna friskolor lär det förekomma att man undervisar i skapelseberättelse och evolutionsteori jämsides och "låter eleverna själva bedöma vad de skall tro på"... Föreningen Genesis företräder med hemsida och tidskrift åsikter som balanserar mellan konceptet "intelligent design" och tron på bibelns skapelseberättelse. Var går skiljelinjen mellan omsorgen om den svenska skolans gemensamma kunskapsgrund och respekten för trosyttringar?
Jason Rosenhouse, kanadensisk matematikprofessor, har i en diskussion kring kyrkans fördömande av Galilei och mot bakgrunden av amerikanska företeelser, formulerat problemet så här: The evolution/creation dispute is a fight between science and religion. It is also one front in a broader war between religious fundamentalism and secular society. Det svenska sekulära samhället har en hövlig inställning till religion och är naivt omedvetet om fundamentalism som politisk riskfaktor.
I sitt nyårsinlägg i Göteborgsposten 29.12 tar Johan Nordberg upp hur 60-talets krav på individuell frigörelse nu på 2000-talet fått de redskap som behövs för att utmana auktoriteter. Låt oss hoppas att dessa utmaningar också blir kunskapsunderbyggda och inte bottnar i känslomässigt tyckande öst ur grumliga källor.
3 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar