För att motverka en negativ trend av missnöjda medborgare skall nya djärva grepp tas enligt Färdplan Flen, kommunchefen Lars Rådhs skötebarn. En förutsättning för att "vända trenden" är att projektet blir tillräckligt långsiktigt. Å ena sidan vill man påverka opinionen så att kommuninvånarna blir stolta över att bo i Flen. Å andra sidan vill man öka skatteunderlaget och motverka befolkningsminskningen, då i första hand genom att tillhandahålla byggklara attraktiva villatomter.
Färdplan Flen är tänkt att löpa under en 10-årsperiod. Att börja med har avsatts 1.9 milj för 2010 för projektet, där det naturligtvis också krävs en ledningsfunktion. Kommunstyrelsens arbetsutskott skall vara styrgrupp och tillsätta en arbetsgrupp som i sin tur skall strukturera det kommande arbetet och ta fram visioner av hur man kan sätta Flen på kartan.
Utvecklingsprojekt har redan startats under ledning av kommunledningens strategigrupp, dels som gruppsamtal i Malmköping, dels i form av "Försköna Flen" där den viktigaste insatsen gäller Norra Kungsgatan. Här investeras 9 milj under 2010, till stora delar för konstnärlig utsmyckning enligt information av Bo Aläng '(5.10) till Tekniska nämnden, som klubbade investeringsbeslutet i början av oktober.
Beslut om Färdplan Flen togs i kommunfullmäktige i slutet av september. Vilka ekonomiska konsekvenser det kommer att medföra och hur eventuella beslutsunderlag tas fram och utvärderas får framtiden utvisa.
§ 113 KS/2008:125 105
Färdplan Flen - kommun- och varumärkesutvecklingsarbete
Kommunfullmäktige beslutar
att ge kommunstyrelsen i uppdrag att starta och genomföra ett långsiktigt kommun- och varumärkes-utvecklingsarbete med ett långsiktigt perspektiv med de utgångspunkter som redovisas i ärendet,
att ge kommunstyrelsen i uppdrag att minst årligen till kommunfullmäktige redovisa hur arbetet fortskrider,
att ge kommunstyrelsen i uppdrag att årligen genomföra en varumärkes- och kommunutvecklingskonferens med deltagande från föreningsliv, näringsliv etcetera,
att utse kommunstyrelsens arbetsutskott som styrgrupp för arbetet med kommun- och varumärkesutvecklingsarbetet,
att ge styrgruppen i uppdrag att utse arbetsgrupp och projektledare för arbetet,
att ge styrgruppen i uppdrag att till kommunstyrelsen ta fram förslag till:
- Arbetsformer för arbetet med att ta fram en vision, mål och strategier samt genomförandeplaner/årliga verksamhetsplaner. Arbetet ska ske i dialog med invånare och näringsliv i Flens kommun.
- Uppföljning och redovisning baserad på vision, mål och strategier innehållande mätbara mål som ska ingå i och integreras med kommunens mål i budget och ingå i årsredovisningen.
- Kommunikations- och marknadsföringsplan som sedan revideras stegvis allt eftersom delmål uppnås och förutsättningarna förändras.
att de kostnader som uppstår vid projektets genomförande finansieras av öronmärkta medel, avsatta för befolkningsfrämjande åtgärder, efter beslut av styrgruppen.
3 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar