2009-12-14

Multimedia och pedagogik

Digitala media tar allt större utrymme i allas vår tillvaro. Varje TV-sändning, varje tidning hänvisar till cybervärlden för fördjupning. Så gott som alla elever har tillgång till dator eller mobil, de senare med allt större digitala möjligheter.
Nu senast, 26 november, hölls seminarier i Jönköping, i samarbete mellan bl a SKL och Ungdomsstyrelsen, i anslutning till den stora hackmässan Dreamhack. En av föreläsarna var Patrik Hernwall, docent i bl a mediateknik vid Södertörns högskola,  powerpointföreläsningen finns tillgänglig på Slideshare, en annan Cecilia Löfberg, pedagogiska institutionen vid Stockholms Universitet.

Rikligt diskussionsmaterial krings skolans datoranvändning finns i den datapedagogiska tidskriften "Datorn i utbildningen" För  lärare och skolbibliotekarier har Skolverket en utmärkt ingång, Kolla källan, med tips och webbprenumerationer. Datorpedagogiken ställer nya krav på lärarens roll, och inte minst på behovet av dataarbetsplats.  Idag måste många lektionsförberedelser göras hemma och på privat dator.

Datorn skulle kunna vara  ett oslagbart pedagogiskt hjälpmedel. Den fritt strömmande informationen påskyndar globaliseringsprocessen. Den kommer förmodigen att vara det bästa framtida försvaret för mänskliga rättigheter och mot diktatur.

Inga kommentarer: