2010-08-19

Att blogga är att ta risker...

En medarbetare i Nyamko Sabunis departement har just fått silkessnöret, eller blivit "omplacerad". Han kommenterade 2008 det inlägg som gjordes på Newsmill 29.9 av Lena Andersson, med titeln "Svenska intellektuella viker sig för islamisterna." På sin blogg, Integrationbloggen, kommenterade han artikeln och jämställde islamism som politisk ideologi med nazism och kommunism.
Han anställdes senare som departementssekreterare  (3.11)har  och har idag bett om ursäkt för sinatidigare olyckliga formuleringar och framhåller att:
"Jag ber om ursäkt till alla som med rätta tagit illa upp av det jag skrev på denna blogg för över två år sedan (september 2008). Den formulering jag använde kan lätt tolkas fel, och jag har därför tagit bort den. Det jag menade var att religion är som en ideologi och att det sker mycket ondska i religioners namn, liksom i andra ideologiers namn. Jag är anställd på Integrations- och jämställdhetsdepartementet som opolitisk tjänsteman sedan november 2008 och vill varken vara en del av den politiska debatten eller användas som en bricka i det politiska spelet."

En statstjänsteman blir mao ansvarig för åsikter och yttranden som fällts före hans anställning. Detta manar till försiktighet i bloggandets yra: "Allt vad Du säger kan vändas emot Dig". Framför allt är somliga åsikter mindre lämpliga att ha framfört...Man kan se detta som en ironisk påföljd fullt i enlighet med den artikel som utlöste kommentarerna.

Inga kommentarer: