På strövtåg i bloggosfären fann jag denna antiklimat-video på ovannämnda länk när jag sökte efter Johan Greppe, rektor på friskola i Halmstad, med nära anknytning till "Jesussajten.se", "En portal med länkar till kristna webbplatser och heta aktuella reportage med Guds ord som rättesnöre."
Budskapet framförs i denna video med skrämmande hätskhet riktad mot "klimatalarmismen"och i oroväckande grad mot forskning. Det är också skrämmande att den ligger som en rekommenderad länk på en sådan portal.
Extremisterna blir allt högljuddare i sin förkastelse av inte bara det sekulariserade samhället utan också av modern forskning.. Särskilt tydligt är detta inom "Bokens religioner", bibeltrogna fundamentalister inom judendom, islam och många kristna sekter. Befängda konspirationsteorier och rykten sprider sig vidare som löpeld i lågutbildade grupper.
Det visar sig att ett antal kristna friskolor undervisar i kreationism, d v s att Gud skapade världen för några tusen år sen. Eftersom barn ju har hört talas om dinosaurier presenteras dessa som samtida med människan. I en barnbok från kristet förlag sitter Adam på strandkanten och kelar med en liten dinosaurie. Boken förklarar att Gud skapade de jättestora dinosaurierna bara för att människan skulle förstå hans makt.
Skolan är visserligen skyldig enligt läroplanen att informera om evolutionsteorin, men man lugnar skolinspektionen med att barnen får höra båda teorierna så att de själva kan bilda sig en uppfattning om vad som är rätt.
Man kan fråga sig hur en sådan undervisning påverkar framtida möjligheter att tillägna sig naturvetenskapliga kunskaper. Flera av dessa skolor hör hemma i mycket slutna miljöer med sekteristiskt troende föräldrar och samma skolmiljö genom hela barndomen, från förskola och fritis till gymnasienivå. Klasserna har ofta färre än 10 elever, en trygg och ombonad miljö, men samtidigt genom fåtalet elever slipper skolan från officiell redovisning av sina resultat. Blir dessa barn harmoniska arbetare i vingården, eller förmedlas och förmeras en hätskhet mot samhället utanför? Hur klarar de sig i fortsättningen?
Det finns anledning att citera inledningen till skolverkets remiss till kursplan för religionskunskap i grundskolan
(remisstiden har just gått ut, bearbetat förslag kommer i oktober).
"Religion och livsåskådning är en central del av mänsklig kultur. Människor har i alla tider och i alla samhällen försökt förstå och förklara sina levnadsvillkor och de sociala sammanhang som de ingår i. I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, är kunskap om religioner och livsåskådningar en viktig förutsättning för ömsesidig förståelse mellan människor.
Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om religioner och livsåskådningar ur ett lokalt och globalt perspektiv. Vidare skaundervisningen bidra till att eleverna blir uppmärksamma på hur människor inom en och samma religiösa tradition lever med och uttrycker sin religion på olika sätt. Undervisningen ska allsidigt belysa religioners roll i samhället, i konfl ikter och strävan efter fred, i social sammanhållning och segregation."
Enligt min uppfattning bör samhället inte bekosta konfessionella friskolor. Risken för försummad undervisning i ämnen som betraktas som farliga / trosstridiga (naturvetenskapliga) är påtaglig. All konfessionell fördjupning borde ske utanför den allmänna skolans ram och inte belasta det allmänna.
4 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar