Detta är rubriken på ett inlägg i lördagens webbupplaga av ATL (Lantbrukets Affärstidning), där Björn Lyngfelt i SCA slår larm om ett beslut i FN-organet IMO "som kan leda till katastrof för svensk skogsindustri". Svavelhalten sänks för fartyg i särskilt känsliga vatten, däribland Östersjön. Dagens värden kommer i år att sänkas från 1,5 till 1%, och fr o m 2015 dras ner till 0,1, vilket innebär lättdiesel och ombyggda båtar.
"Sjöfartsverket har räknat fram att sänkningen kan kosta industrin 28 miljarder per år". Detta anser Lyngfelt vara i underkant "För svensk skogsindustri rör det sig om ökade kostnader på 1,3 miljarder kronor. Och det gäller bara uttransporten av produkter, inte intransport av insatsvaror."
Frågan har tidigare debatterats i Sundsvalls tidning, bl a 24.11.2009. Beslut i frågan skall enligt Lyngfelt ha tagits underhand av en lägre tjänsteman (Sjöfartsverket) utan att industri eller riksdag informerades, medan Finland och Estland inte har velat godta avtalet. Eftersom högre svavelhalt tillåts på Atlanten får nordamerikansk export till Europa därmed stora konkurrensfördelar.
Ökade transportkostnader slår naturligtvis särskilt hårt mot Norrland, där högre produktionskostnader och lägre tillväxt för skog ger sämre lönsamhet än i södra Sverige. Svensk träindustri måste säkerligen också räkna med stigande råvarupriser, i konkurrens med kraven på skogsråvara för framställning av bioenergi.
Fakta enl. Sundsvalls Tidning 24.11:
I dag kör fartygen på diesel med högst 4,5 procents svavelhalt. Undantaget är Bottenviken, Bottenhavet, Östersjön, Kattegatt, Nordsjön och Engelska kanalen där svavelhalten nu är 1,5 procent. I våra vatten sänks den nästa år till 1,0 procent, medan den i övriga världen sänks till 3,5 procent
Att så långt möjligt skydda Östersjön från vidare nedsmutsning måste ändå vara en prioriterad fråga. Tyvärr har vissa Östersjögrannar haft en mer kortsiktig miljöpolitik...
3 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar