2010-07-18

Islamistiska maktsymboler

Det förs en diskussion kring Ayaan Hirsi Ali, en ikon i kritiken av militant islamism. I vintras beslöt en folkomröstning i Schweiz om förbud mot minareter. "Tolerant" västerländsk och svensk press upprörs, på samma sätt som man fördömer att heltäckande slöja nu förbjuds i flera länder.

I Expressen publicerades i vintras (8.12) en artikel signerad Ayaan Hirsi Ali, i översättning av Nina Lekander. Det framgår inte varifrån artikeln är översatt elller på vems initiativ den har gått till Expressen, frågan är av visst intresse eftersom texten lämnar en del att önska vad gäller utformning.

Här nedan min tolkning av vad Ayaan faktiskt ville säga.
- Beslutet (om minaretförbud)  är en seger för toleransen eftersom det bottnar i motstånd mot intoleransen i  politisk islamism.
- Beslutet understryker gapet mellan elitens åsikter och folkets.
- Minareten är en symbol för islams politiska maktsträvan (liksom halvmånen, huvudduken och svärdet)
- Mosken  (kan) utvecklas till politiskt centrum och grogrund för intolerans, segregation och rasism.

- Islam uppfattas å ena sidan som bigott. trångsynt och i strid med demokratiska värderingar.
- Islam ses av andra som närstående judisk och kristen religion och på väg mot demokratisering.
- Den första åsikten är arbetarklassens, den andra elitens och vänsterns (journalister, politiker, ekonomer).
- Vänsterideologiernas förskjutning avlägsnar sig alltmer från arbetarklassens världsbild.

- Integration kräver att muslimska invandrare accepterar nationella värderingar och lokal politisk ordning.
- Muslimska minoriteters förhållningssätt till värdlandets demokratiska värderingar är en inrikespolitisk fråga.
- Medborgarsynen på integration och invandring måste respekteras oavsett hänsyn till internationella motsättningar.

En presentation av Ayaan Hirsi Ali gjordes i Axess nr 3 2010. Hennes huvudbudskap är att man måste aktivt kämpa för sina demokratiska värderingar. Hon kommer också till tals i en mycket sevärd film av Dilsa Demirbag-Sten med exempel på muslimska kvinnors villkor i det västerländska samhället.

Inga kommentarer: